Enkele weken geleden verving ik een collega die LKP natuur en techniek aan kleuters geeft. Een les voorbereiden was niet nodig want er was een kant en klare les en alles stond klaar.
Blij verrast was ik toen ik het lokaal binnenstapte en een hok met 2 kippen zag. Samen met de kleuters hebben we gepraat over kippen, hanen, eieren en kuikens, over vogels, veren, vleugels en snavels. En natuurlijk hebben we de kip heel veel geaaid en wie durfde mocht de kip ook op schoot hebben. Wat een feestje!
Nu hebben ze op mijn 'LKP school' ook kippen. Ik besloot mijn 'uil schilderles' om te dopen in een 'kip schilderles'. Het is zoveel fijner om je te laten inspireren door een echt voorbeeld dan door plaatjes. En ik hoopte ook van harte dat alle kinderen voorgoed zouden weten dat een vogel geen mond en neus maar een snavel heeft.
Vorige week met mooi weer bezocht ik met mijn kleuters het kippenhok. Een spannende onderneming want een aantal kinderen was hier nog niet eerder geweest omdat het hok een eind weg van het vertrouwde speelplein staat. Wat een opwinding toen we bij het hok aan kwamen, het deerde de kippen gelukkig niet. Nadat we een tijdje hadden staan kijken en praten heb ik 1 kip uit het hok gehaald en zo konden we de kip heel goed bekijken en zagen dat hij 2 poten heeft en 8 tenen en dat een kip geen armen heeft maar vleugels. En ook de snavel, kam en lellen hebben we goed bekeken. En natuurlijk hebben we de kip heel veel geaaid.
Super, Carolien. Ik was net te laat om foto's buiten te nemen. Het resultaat is prachtig geworden.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen